Facebook, Twitter, Youtube en andere sociale media stonden vol met 1 filmpje dat overal gedeeld werd: 'Kony 2012'.
Het filmpje is een mini-documentaire van 'Invisible Children Inc'. Een grote groep jongeren die opkomen voor kinderen in nood in Afrika.
Aan het woord is Jason Russell. Hij vertelt het verhaal van Jacob, een jongen die hij ontmoette in Afrika en die een vriend is geworden. Hij laat beelden zien van Jacob en honderden andere kinderen die niet in hun eigen huis kunnen slapen omdat er dan te veel kans is dat ze worden ontvoerd.
Er verdwijnen regelmatig kinderen in Uganda (Centraal Afrika). Ze worden ontvoerd door LRA, een rebellengroep die de jongens gebruikt als kindsoldaten en meisje als sekslavinnen. Deze groep staat onder leiding van Kony.
Sinds kort heeft de Verenigde Staten militairen gestuurd naar Uganda om Kony te arresteren en te vervolgen. Maar ze dreigen op deze beslissing terug te komen omdat ze hem niet vinden.
(c) Invisible Children Inc.
Daar wil 'Invisible Children Inc' iets aan doen. Ze willen een 'leger' maken met zoveel mogelijk jongeren die strijden TEGEN de rebellengroep, tegen Kony en vóór de veiligheid van alle kinderen en jongeren in de wereld. Met dit 'leger' is er nu een actie gepland. Iedereen moet Kony bekend maken, want het probleem is dat niemand weet wie hij eigenlijk is. Door hem 'beroemd' te maken en hem extra onder de aandacht te brengen, zal het voor Kony veel moeilijker worden om zichzelf te verstoppen en voelt Amerika meer druk om verder te gaan in hun participatie om Kony te arresteren en de ontvoeringen te stoppen.
Deze oproep geldt voor iedereen: MAAK KONY BEKEND!! Verspreid het filmpje op Facebook en Twitter, zorg ervoor dat al je vrienden hetzelfde doen. En als je nog meer wil doen: deel flyers uit, hang posters op, praat erover... 20 april is de dag waarop iedereen opgeroepen wordt om de grote steden vol te hangen met posters, flyers, doeken met het gezicht van Kony.
Het maakt niet uit wat je doet, hoe groot of klein de actie is die je onderneemt, die ene persoon meer kan het verschil maken. Als alle jongeren in de wereld hetzelfde doel voor ogen hebben, kunnen we ervoor zorgen dat het lukt.
Er is in die 2 dagen dat het filmpje online staat al veel reactie gekomen. Velen willen helpen, maar anderen staan ook zeer kritisch tegenover de actie. Mijn opinie is deze: je hoeft niets te kopen, betalen of doneren aan deze actie. Dat is nu eenmaal iets wat je zelf beslist. Er zijn zoveel non-profit organisaties die als corrupt worden aanzien of kritiek krijgen op wat ze doen. Ik denk dat vooral de boodschap die deze groep brengt belangrijk is. Als wij internetgebruikers kunnen helpen een crimineel te pakken te krijgen door een filmpje te delen een een boodschap uit te dragen, waarom zou je het dan niet doen? Laat de actie bekend worden, als het zo honderden, duizenden kinderen helpt! Er is bij veel zaken al gebleken hoeveel invloed het internet, en dan vooral de sociale media zoals Twitter, Facebook en blogs, kan hebben. Een grote massa kan iets bereiken, en daarvoor hoeft geen geld aan te pas te komen.
Ik vraag jullie een kleine moeite, neem een halfuurtje de tijd om de documentaire te bekijken, het is van levensbelang. En daarna doe je wat je zelf wil. Maar weet dat één kleine klik om het filmpje te delen of Facebook al een groot verschil kan maken!
Documentaire:
Website Invisible Children Inc.
Website Kony 2012
Flo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten